Champ Amp (5F1)

Fender Champ Amp
Innan jag byggde Vibro Champ'en planerad jag egentligen att bygga en tweedchamp istället, närmare bestämt en 5F1. Under vintern som gått har jag samlat på mig lite bra-att-ha-grejer till ett sådant bygge. Av en vänlig herre på ett gitarrforum köpte jag en bit tweed som räcker till en champ samt en utgångstrafo från Weber. Högtalare köpte jag av en annan forummedlem. Det blev Jensen C10R. Ett chassi bockade jag själv till på lediga stunder på jobbet. Rör, socklar och de stora elektrolytkondensatorerna till nätdelen hade jag redan innan. Material till kabinettet har jag också sedan tidigare. Det som framför allt saknas just nu är nättransformator, högtalartyg, handtag och lite annat småplock. Kretskortet tänker jag göra själv.

Byggstart (2012-05-06)

Efter att ha forskat runt lite på internet efter vilka mått ett Champchassi hade (och hittat lite olika uppgifter) bestämde jag att mitt chassi skall vara 223mm x 110mm x 67mm. Måtten är väl ungefär vad ett originalchassi var om än inte exakt, men det duger för mig. Det är gjort av obehandlad 1mm plåt och jag funderar på att göra en lös panel senare av rostfritt för att få det rätta "blänket". Jag klippte och bockade till plåtbiten på jobbet (ej på betald arbetstid så klart...) och trots att att både saxen och bockningsmaskinen sett sina bästa dagar blev det i alla fall ett chassi som går att använda :-)
Håltagning däremot är gjort i hemmets lugna vrå.




Ett hemsnickrat Champ-chassi...

Egentligen skall chassit ha lösa gavlar som jag gissar var punktsvetsade fast (någon får väl rätta mig om jag har fel), men jag bockade allt av en enda plåt och popnitade ihop hörnen.

Jag har även beställt lite delar från Banzai i Tyskland - diverse motstånd och kondensatorer som jag inte hade hemma, volymkontrollen med switch, en chickenheadratt, likriktarröret samt lite grejer till andra projekt.


Ett kretskort blir till (2012-05-26)

Kretskortet gjorde jag själv. Plattan är samma pertinax som man gjorde mönsterkort av innan man började med glasfiber, och på det har jag nitat lödöron. Egentligen skall det vara "eyelets" men jag har inga sådana men däremot rätt många andra sorters lödöron, torn och nitar så då får det bli lödöron.


Det färdiga kretskortet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar