The Reverb

 
Upptakten till detta bygge var att en kompis slet inälvorna ur en 100 watts Earth Revival - en tweedcombo med 2 stycken 12-tummare. Han skulle bygga en klon på en Fender Twin och eftersom den inte enligt hans ritning skulle ha reverb så blev reverbtanken över. Efter att ha grunnat ett tag bestämde han sig för att använda tanken och bygga ett fristående reverb och från början hade han tänkt klona Fenders transistorreverb FR 1000. Senare hittade han istället ritningar på ett reverb från Orange/Matamp som verkade mer användbart så då fick det bli den istället. Det var några fel på ritningen som han använde och jag hjälpte till med felsökningen. När vi fick den att fungera visade det sig att det var ett helt otroligt reverb som kan leverera allt från softaste reverb till helt spejsade grejer (Peter Green skall ha använt ett sådant en gång i tiden). Vi moddade lite med att bland annat sätta in en dwell-kontroll och en switch så man kan välja om tonkontrollerna skall påverka hela kretsen eller endast den våta signalen. Det slutade med att jag byggde mig ett eget reverb eftersom jag också hade en tank liggande. Så här ser slutresultatet ut:





"The Reverb" framifrån

Kabinettet är tillverkat av stavlimmade hyllplan i furu och sedan klätt med svart vinyl. Panelerna och chassiet är tillverkade av 1,5 mm stålplåt - kanske lite i överkant men stadigt blev det... Klistermärkena till panelerna fick Innova Print & Reklam fixa, och det gjorde de på ett helt suveränt sätt trots att originalen jag skickade till dem bara var jpeg-bilder med 84 punkters upplösning. Resultatet blev knivskarpt och eftersom de även laminerat arket skall det förhoppningsvis hålla länge. När jag gjorde framsidan funderade jag lite på vad pjäsen skulle heta - "The Reverb" lät lagom kaxigt så det namnet fick det bli.
Kretskortslayouten gjorde jag i DIY Layout Creator och sedan skrev jag ut på overheadfilm och förde över på laminat med fotoresist.


 
En del av vad som döljer sig bakom fronten på "The Reverb"


Och från en annan vinkel...


För ögonblicket sitter det en kort Accutronicstank med tre fjädrar i den men jag skall skicka efter en lång tank med fyra fjädrar istället även om jag är mer än nöjd med ljudet redan som det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar