DIY Esquire


Hur många gitarrer behöver man? Rätt svar är - en till! Efter att jag haft en akustisk period ett tag och kompletterat mitt innehav av akustiska gitarrer är det dags för en elgitarr igen, men den här gången skall jag bygga den själv. Inte hard core-bygga genom att börja med att gå ut i skogen och hugga ner ett lämpligt träd, utan jag skall köpa de delar jag vill ha färdiga och nöja mig med att sätta ihop dem till något som förhoppningsvis blir bra och så kludda ner skapelsen med lite färg.

Det jag skulle vilja ha är en femtiotals Fender Esquire men prislappen på en sådan antyder att en sådan kommer jag aldrig att äga - i själva verket kostar en sådan nästan lika mycket som ett hus på stället där jag bor (den kvicktänkte läsaren förstår genast att jag inte bor i Danderyd...), men att bygga en gitarr som i alla fall är inspirerad av en femtiotals-Fender kostar inga förmögenheter. Om jag bestämmer mig för att lägga mig runt 1956 så ser en Fender Esquire ut ungefär så här:

  • Blond askkropp
  • Vitt enlagers plektrumskydd fäst med 5 skruvar
  • V-formad, enbits lönnhals med 21 band
  • Silverlogo med svart outline
  • Kluson DeLuxe stämskruvar med skåra
  • Stall med tre stålsadlar och strängarna genom kroppen
  • Switchknopp av typen TopHat
  • Rattar med platt översida
  • Pickup med "staggered poles"
  • Alla skruvar av philipstyp, dvs stjärnskruv.

Ja, det var i grova drag hur en -56'a ser ut. Om man skulle titta vad som finns i lådorna då:

  • C-formad, enbits lönnhals med 21 vintageband, Hosco (ny och obegagnad)
  • Silverlogo med svart outline
  • Kluson DeLuxe stämskruvar med skåra (kopior utan text)
  • Vintagestall med tre intonerade mässingsadlar (Wilkinson)
  • Switchknopp av typen TopHat
  • Dome-rattar (välvd översida)
  • Fender USA-pickup med "flat poles"
  • Lite annat smått och gott som t ex CTS-pottar, CRL-switch, tygklädda kablar, ett antal ryska PIO-kondensatorer, mm, mm.

Byggstart (2014-04-08)

Det som saknas är framför allt kropp, plektrumskydd, diverse skruvar, axelbandsknoppar, färg och lite annat jox. Vad det gäller färgen tänkte jag prova att spraymåla den med cellulosalack från Gitarrdelar.se. Färgen på en original-esquire var "blonde" och jag TROR att man borde kunna åstadkomma något liknande genom att först spruta kroppen med Mary Kaye-white och sedan spruta över med vintage amber för att få den att gulna lite. Jag tänker i alla fall försöka... Halsen skall sprutas med vintage amber men det vet jag att det kommer att fungera för det har jag gjort på en annan hals. Om man tittas på listan ovan med de grejer jag har och tänker använda så ser man snabbt att det inte är exakt vad som satt på en Esquire från 1956 men som sagt - mitt bygge får nöja sig med att vara inspirerat av en riktig 56'a.


Dessa bitar har jag just nu.

Just nu kan jag inte göra så mycket mer än att löda ihop elektroniken, men innan jag gör det så måste jag borra upp hålen för potentiometrarna i kontrollplattan. Potentiometrarna jag skall använda har nämligen USA-mått och de kräver aningen större hål än japanska pottar. Till verket alltså!


Hålen uppborrade och pottar och switch monterade

Dags att skicka en beställning till Gitarrdelar. Lika bra att ta hem allt som saknas så behöver jag inte stanna upp för att vänta på fler delar under bygget. Tidigare erfarenheter säger dock att det alltid är något man glömt men man får göra så gott man kan :-). Jag tar hem kropp, plektrumskydd, diverse skruv, "koppen" till jacket, ett Switchcraft-jack, axelbandsknoppar, strängbussningar, vit cellulosalack, vintage amber dito samt klarlack. Vad det gäller kroppen så får det bli en alkropp trots att originalet var ask (en kostnadsfråga...) och plektrumskyddet får bli ett parchment. Jag vet inte ens om jag någonsin sett ett parchmentfärgat plektrumskydd, men jag hoppas att det kommer att passa färgmässigt och jag tycker att de vanliga vita är så vansinnigt vita så det nästan sticker i ögonen. Blir det inte bra så finns det fabriker som inte gör annat än plektrumskydd hela dagarna så då beställer jag bara ett nytt :-)
Med dessa grejer tillsammans med det jag redan har hemma tror jag att jag kan bygga färdigt min gitarr. Jo, just det! En "askkopp" tänker jag också beställa - alltså en sådan där plåtkåpa som kläms fast över stallet. Den kanske inte ens passar på det stall som jag tänker använda men någon gång i framtiden skall det stallet mest troligt ändå bytas mot ett mer korrekt stall så om inte annat så kommer kåpan att passa då.


Ändrade planer (2014-04-13)

För någon dag sedan hittade jag en liten firma i England (www.axecaster.co.uk) som säljer en massa roliga delar till Stratocaster och Telecaster till rimliga priser. Bland annat så lagerför de Mighty Mite-kroppar i ask så jag har beställt en tvåbitskropp med centerskarv och önskemålet att jag vill ha en kropp som "sjunger". Få se vad som dyker upp i brevlådan... :-)
Jag beställde plektrumskydd (Parchment), strängbussningar, en original Fender stallplatta, axelbandsknoppar och lite nickelskruvar när jag ändå höll på. Stallplattan var kanske lite onödig just nu men det kommer att se bättre ut med "Fender" istället för "Wilkinson" :-)

Det som saknas nu är egentligen bara färgen och ytterligare lite småskruvar. Dags alltså att få iväg en beställning till Gitarrdelar!


Liten uppdatering (2014-04-23)

Delarna från Axecaster har inte kommit än, men de har i alla fall kommit till Sverige. Just nu ligger de i Järfälla och när jag spårar paketet via UPS hemsida får jag veta att "Adressen är i ett avlägset område och leveranser görs ej dagligen"?!?! Varför skall jag straffas för att Järfälla ligger avsides? :-/

Nåja... Delarna lär ju komma fram förr eller senare i alla fall.

Och nu kom kroppen! (2014-04-24)

Trevligt med uppmärksamma kollegor :-) Idag kom en leverans med UPS till jobbet och killen som kvitterade paketen såg mitt namn i listan med leveranser. Han ropade på mig och så fick jag kvittera ut kroppen och det andra jag beställt från Axecaster! Där vann jag minst en dag för de hade redan varit hemma hos mig men jag var som sagt på jobbet så jag kunde såklart inte ta emot paketet hemma...


Nu börjar det vara komplett...

Kroppen består av två bitar och har skarven i mitten. Båda bitarna verkar komma från samma planka, bara det att man kluvit den och sedan limmat ihop den igen?! Ådringen går nämligen rakt genom skarven och är exakt samma på båda sidorna. På fram- och baksidan syns överhuvudtaget inte skarven. Varför man kluvit plankan och limmat ihop den igen likadant begriper jag inte men det finns säkert en anledning...

Det enda jag kan komma på som saknas nu är färg, utjacket med tillhörande "kopp", porfyllare och de två skruvarna som håller switchen. Just skruvarna har jag i och för sig redan men de är inte den försänkta sorten och det är försänkta jag vill ha...

Nu är det bara den där beställningen från Gitarrdelar kvar. Jag fixar det i helgen så hinner jag mest troligt få grejerna innan nästa helg.

Och så kom resten av grejerna! (2014-05-02)

Ja, då har alltså även färgen samt de sista delarna kommit - hoppas jag i alla fall... Säkert visar det sig att jag glömt något, men i så fall är det väl bara beställa :-)


Nu har det sista paketet med delar kommit...


Det enda jag gjort idag utom att packa upp paketet är att jag monterat nya skruvar för att hålla switchen på kontrollplattan - försänkta! Bara för att det skall vara så... :-)

Närmast på dagordningen står att löda ihop elektroniken och sedan börjar jag med kroppen. Den skall porfyllas innan lack och sedan som tidigare nämnts lackas med transparent vit.

Börjat förbereda lite... (2014-05-04)

Jag hade egentligen tänkt att jag skulle hinna porfylla idag men det blev inte riktigt så. Men jag har i alla fall hunnit borra alla hål som skall vara i kroppen och provmonterat hals, stall, plektrumskydd och kontrollplatta.

Alla delar på plats på kroppen...

Dessutom har jag lött ihop elektroniken. Jag använde ett par PIO-kondensatorer som jag råkade ha hemma. Det ser egentligen inte klokt ut men det kommer ju inte att synas på utsidan :-)
Det enda som är kvar att löda är trådarna till pickupen och jacket, men det kan jag inte göra förrän nästa gång delarna monteras ihop, dvs efter att jag lackat kroppen.

Kontrollplattan

Efter att alla hål borrats och allt provmonterats skruvade jag isär bitarna igen och rev bort tejpbitarna som jag ritade på bland annat när jag drog ut centrumlinjen. Nu ligger allt nerpackat igen i väntan på porfyllning. Kanske imorgon...


Jobbar med kroppen... (14-05-09)

Jag har porfyllt och slipat kroppen samt börjat lacka den. Först ett lager med klarlack och nu håller jag som bäst på att lägga ett tunt lager om  dagen av den transparenta vita. Bild kommer när kroppen är färdiglackad.

I övrigt funderar jag över stämskruvarna, eller rättare sagt - bussningarna till stämskruvarna. Halsen är borrad med 11/32" hål för vintage Kluson men mina stämskruvar är kopior med millimetermått. Bussningarna har en ytterdiameter på 9 mm så de är inte fullt 0,5 mm för stora för hålen. Jag vill inte borra upp hålen för jag tänker sätta i riktiga Kluson så småningom men jag vet inte riktigt vad jag skall använda för bussningar just nu. Jag kan för all del köpa original Klusonbussningar men de är för stämskruvsstolpar på 1/4" och stolparna på mina är 6 mm vilket gör att det skulle glappa en aning. Därför håller jag som bäst på och undersöker om det finns bussningar med 11/32" som yttermått och 6 mm innermått...

Kluddat lite... (14-05-12)

Nu börjar jag vara färdig med det vita. Nu skall den få vila ett par dagar innan jag mellanslipar. Sedan skall den som tidigare nämnts klarlackas med en lite tintad klarlack.

Vit och fin :-)

Det verkar ha löst sig med bussningarna till stämskruvarna också. Gitarrdelar.se (var annars?) har naturligtvis bussningar med 6 mm innermått och 11/32" yttermått. Självklart :-)
Jag skall genast beställa och då skall jag även beställa en "askkopp" för det glömde jag sist trots att jag hade med det på listan. Jag tar nog lite gul tygklädd kabel också när jag ändå håller på så har jag det hemma också om det skulle behövas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar