AX84 P1 rev 11 05.11.23

Jag har tidigare byggt ett antal olika gitarrförstärkare baserat på halvledare men det här är den första rörförstärkare som jag byggt. Det är en 5 watts, SE-förstärkare med ett 12AX7 i försteget och ett EL84 i slutsteget. Schemat kommer från AX84. Om man är intresserad av att bygga sig en egen rörförstärkare är det ett utmärkt ställe att börja på. Där finns en mängd olika förstärkarprojekt som är väldigt väldokumenterade komplett med schema och chassielayout. De har även ett välbesökt forum där man kan ställa frågor om man får problem med sitt bygge och överhuvud taget diskutera rörförstärkare. Som sagt... Rekommenderas!

Orsaken till att jag valde att bygga en P1 var att:

  • Jag behövde en hemmaförstärkare. Mina andra förstärkare är på 30-65 watt och därmed lite väl kraftiga att använda hemma. Dessutom tänkte jag använda P1-an till inspelningar om ljudet blir bra.
  • P1 är AX84-s "instegsmodell" med en väldigt basic design som lätt kan anpassas efter egna önskemål och ljudideal.
  • Man kan använda standarddelar från Hammond till överkommligt pris (transformatorer och chassie).
  • Jag hade redan rören och rörhållarna samt lite annat smått och gott.
  • Den är som tidigare nämnts väldokumenterad och det finns gott om folk att fråga på deras olika forum om man stöter på problem.
  • Jag planerar att bygga en klon på någon av Fenders gamla 50-tals Champar efter det här bygget och de är ganska lika i uppbyggnad så jag hoppas jag kan använda mina erfarenheter från bygget av P1-an i nästa projekt.
  • Lagom svårighetsgrad. När väl all planering klarats av kan man göra själva bygget på en helg.

 

Bygget börjar planeras (hösten -05)

Efter att ha funderat av och till under en tid bestämde jag mig för att bygga P1 rev 11. Jag beställde chassie och de två transformatorerna som behövdes från EDGAR Audio. Jag tänkte ursprungligen använda mig av ett likriktarrör i nätdelen (P1 rev 10) för att ha en helt kiselfri förstärkare, men jag ändrade mig så småningom och bestämde mig för att ha dioder.

Chassiet märktes upp för att borras och jag började jaga efter lödtorn till kretskortet. Någonstans här kom det en massa andra saker ivägen för bygget så det lades på is från hösten 2005 till hösten 2008. Under den tiden hann jag hitta igen min egen gamla låda med lödtorn och nitöron, så då slapp jag köpa dem. Många rörbyggare använder öljetter (eyelets) istället vilket är ett alldeles utmärkt val, men jag ville ha torn istället.

Hösten 2008 plockades delarna fram och jag började titta på ritningarna igen. Då hade mycket hunnit hända på AX84. De hade börjat med ett nytt koncept med moduluppbyggda förstärkare där man kan välja mellan ett par olika försteg beroende på den ljudkaraktär man vill ha samt ett antal olika slutsteg på mellan 2 och 50 watt. Nu kan man dessutom välja single-end eller push-pull-slutsteg. Jag valde att gå vidare med den äldre modell jag redan bestämt mig för, men valde en något uppdaterad ritning (Rev 05.11.23) eftersom jag då kunde använda de delar jag redan hade.

Och nu börjar jag bygga! (08-11-15)

Som bas för kretskortet sågade jag till en bit glasfiberlaminat som jag hade liggande. All koppar etsades bort och hål borrades efter mallen från AX84. Ett hemgjort mothåll samt en vanlig körnare användes för att nita lödtornen.



Det halvfärdiga kretskortet

Efter visst övervägande bestämde jag mig för att använda endast nya komponenter i bygget. Delar har beställts från Elfa (inte så billiga, snabb leverans, gigantiskt urval) samt Electrokit (billiga, snabb leverans, mindre urval). Högtalare och lite annat smått och gott kommer så småningom att beställas från LH Musik & Audio.
Orsaken till att jag bestämde mig för att köpa nya komponenter är att jag ville minimera risken för fel på grund av föråldrade komponenter. De jag har i mitt lager är trots allt över 25 år och framför allt elyter blir gamla med tiden...
 



Detta skall så småningom bli en rörförstärkare...

Borra chassiet och montera allt (08-11-22)

Nu är det dags att göra i ordning chassiet. Det är ett Hammond-chassie i aluminium med måtten 12"x8"x2". Av någon orsak som jag inte riktigt minns köpte jag även ett lock till det, men eftersom chassiet skall byggas in i en combolåda kommer jag inte att behöva locket. Jag får väl knäcka till ett litet chassie av det till något litet bygge någon gång...
Med linjal och penna har jag märkt upp var alla grejer skall sitta så jag kan borra de hål som behövs. Jag har ingen punch så det blir till att fila upp de stora hålen till rörsocklarna. Även hålen till strömbrytarna och strömintaget måste filas upp då jag inte har några fyrkantiga borrar...

I layouten från AX84 är det tänkt att chassiet skall sitta i en topp. Eftersom jag tänker bygga en combo istället spegelvänder jag fronten med alla kontroller så att de kommer rätt väg när jag senare hänger chassiet upp och ner.


Alla hål är borrade i chassiet

Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av rörförstärkare annat än som användare och jag oroar mig lite för att det skall bli brum och brus i den. Jag följer efter bästa förmåga de tips och råd som jag snappat upp på AX84 och diverse forum som tar upp rörbyggen. Därför är jag inte riktigt nöjd med placeringen av komponenterna på chassiet. Vad det gäller transformatorerna har jag använt mig av "hörlurstricket" som beskrivs på AX84, så på den punkten känner jag mig lugn, men jag tycker att det blev lite trångt mellan rören och utgångstrafon. Å' andra sidan har jag sett förstärkare med tätare montering än min så det löser sig säkert.

Efter att ha lött alla komponenter på kretskortet monteras det i chassiet tillsammans med transformatorer, rörsocklar, pottar och jack. För att skydda sladdarna från att skavas där de går igenom chassieplåten monterar jag gummigenomföringar i hålen.



Så här ser det monterade chassiet ut från insidan

Så här ser chassiet ut från utsidan. Blankt och fint bortsett från rörhållarna som är begagnade. De skall dock ersättas med nya så fort paketet med dem kommer.
På grund av ett litet förbiseende missade jag att beställa pottarna till gain och mastervolym, men de är på väg.


Och så här ser det ut från utsidan

Kabeldragning (08-11-29)

Nu börjar kabeldragningen. Allt skall kopplas ihop och helst skall det göras rätt på en gång så man inte smäller nå't dyrt när man startar upp den första gången. Alla trådar som leder växelström tvinnas för att undvika brum. Jag försöker även i möjligaste mån hålla undan dem från försteget. Jag är mer van vid transistorförstärkare men de är ju inte heller helt okänsliga för brum så jag tänker att om jag använder det jag vet om dem tillsammans med det jag läst mig till om rörförstärkare så blir det säkert bra.


Alla sladdar är dragna

Ja... Då skall det väl egentligen vara klart för power up. Spänningen stiger... Jag går tillbaka till schemat och både kollar och dubbelkollar att allt sitter rätt. Det vore inte så kul om man smällde någon av transformatorerna då de kostar en del pengar, men allt verkar vara rätt. Jag resistansmäter även en del kopplingspunkter mot chassiet för att vara säker på att det inte är några kortslutningar någonstans.
Allt verkar vara i ordning så det är dags för första starten. I med nätsladden i väggen - dock utan att rören är monterade. Ett djupt andetag och på med strömbrytaren men jag låter tills vidare standby-switchen vara avslagen. Jodå! Ingen rök och inga blixtar och jag har glödström till rören. Dags att släppa på högspänningen. En snabb kontrollmätning på B+ säger att allt är som det skall även om jag har en aning hög spänning där. Det är dock inte så konstigt eftersom jag inte har i några rör som slukar ström.
Då är det dags för den slutgiltiga testen. Jag släpar fram min hembyggda 210-a och kopplar ihop den med förstärkaren. Efter att ha monterat i rören är det återigen dags att slå på strömmen. Återigen mäter jag spänningarna direkt så jag skall hinna bryta strömmen innan något brinner upp om det finns felaktigheter, men allt stämmer bra så jag kopplar in gitarren.
Öhhh... Var det allt? Den låter visserligen men det är ju ingen volym!?!? Jag har en liten 0,5 watts förstärkare som låter högre. Vad kan det vara för fel nu då?
Nåja... Vem sade att det skulle funka på första försöket. Det blir till att gå igenom allt och mäta upp hela bygget vid lämpligt tillfälle.


Felsökning (08-12-05)

Annat kommer mellan så felsökningen får vänta en vecka. Jag har trots allt haft stora förhoppningar på det här bygget så man blir lite småsur när man kommer att tänka på att den står på arbetsbordet och hånflinar åt en. Men så blir det helg igen! Jag bygger snabbt ihop en liten sinusoscillator som jag kan använda för att skicka signal genom förstärkaren. Det tar bara tio minuter så jag är snabbt igång med förstärkaren igen. Jag lägger signalen på griden på slutröret (EL84) - Jodå, stark och fin signal i högtalaren. Jag backar till andra steget i förförstärkaren för att lägga signal på den griden istället. Ojdå?!?!... Inte så konstigt att den inte funkar. Jag har ju för tusan glömt att koppla i den. En snabb titt på layouten och då ser jag att jag inte markerat tråden som skall gå från kretskortet till pinne två på förstegsröret (12AX7).
Här är det kanske dags för ett litet tips. Inte mitt eget men det är bra! Markera alla trådar och komponenter i layouten och schemat med en "gul-penna" när de monteras så är det enklare att se vad som är gjort och vad som inte är gjort om problem uppstår.

Hur jag kunde glömma det kan man ju grunna över, men eftersom det med största sannolikhet är den missen som orsakar bristen på ljud är det bara att börja jobba. Efter att ha brytit strömmen monterar jag trådstumpen som saknas och slår på strömmen på nytt.

Och NU sjunger hon minsann! Jag oroade mig ju lite i början av bygget för att den skulle brumma och låta illa, men det visade sig vara helt i onödan. Jag har byggt en i princip helt brumfri rörförstärkare på första försöket :-)

Med min Washburn HB-30 (ES-335 liknande gitarr med två humbuckers) och min Tele med P90-mickar testas den omgående. Jag testar lite olika inställningar på tonkontrollerna och gain/master och konstaterar att den svarar ganska bra på ändringar och jag får utan större problem fram allt från riktigt sköna jazztoner via trevligt blues-spräck till hyfsad dist. Det sista var lite oväntat för jag har fått för mig att att P1-an skall vara ganska "snäll", men den här kan i alla fall yla som en varg när den pressas. Den blir ganska fnizzlig när man maxar gainen och det gillar jag inte, men det går säkert att rätta till. Nu blir det ett par timmars spelande så man verkligen får känna på den.


Efter första inkörningen (08-12-07)

Jag kommer fortfarande inte överens med ljudet när jag maxar gainen. Jag testar att koppla ur 470piffs-kondingen (C13) som sitter mellan stegen i förförstärkaren. Jag har för mig att jag någonstans har sett ett moddningsförslag som gick ut på att man skulle sätta en switch i serie med denna kondensator och på så sätt få en bright-switch. Efter att ha slagit på förstärkaren och provspelat konstaterar jag att det blev bättre, men inte perfekt. Jag borrar dock ett hål i fronten och sätter dit en miniswitch så jag kan växla mellan konding/ingen konding och så har jag plötsligt fått en egen bright-switch att leka med. Det har jag aldrig haft förr...

Jag kopplar bort C13 för mindre fnizzlig dist

När jag ändå är igång och borrar gör jag ett till litet hål i fronten och sätter in en lysdiod istället för en glödlampa för att indikera när den är påslagen. Nu har jag ännu mer kisel i den (ja, och lite gallium-arsenid), men det sitter ju inte i signalvägen, så...



Lampa eller lysdiod? Det är frågan alla diskuterar just nu...


Och så här ser den ut när den är spelklar. Fronten kan tyckas vara spegelvänd men det beror som jag tidigare nämnt på att den skall monteras i en combolåda. I den kommer chassiet att hänga upp och ner och då blir allting rätt, dvs ingångsjacket kommer till vänster i stället.



Chassiet är spelklart. Nu saknas bara ett kabinett och vred och en snygg front och...

Switchen mellan ingångsjacket och första potten är den nyligen installerade bright-switchen. Sedan kommer (från höger till vänster) gain, bass, middle, treble, master, lysdiod för av/på samt stand by. Som synes finns det utrymme mellan master och lysdioden för en eventuell extrakontroll om man skulle hitta på något kul.
På baksidan finns just nu bara strömbrytare för på/av, strömintag modell PC-dator, säkring och högtalaranslutning. För ögonblicket är det bara 16-ohmslindningen i utgångstrafon som är inkopplad för att matcha min 210-a, men det skall dit en switch så det blir möjligt att ställa in utgångsimpedansen på 4, 8 eller 16 ohm.


Mer delar anländer (08-12-13)

Nu har delarna från LH Musik & Audio kommit. Det blev en 10" Jensen-högtalare (C10-Q), två nya rörsocklar och ett handtag till det blivande kabinettet. Det är lustigt att det alltid är lika spännande att öppna paket. Lite känsla av julafton liksom...



Paketet från LH Musik & Audio


Då är det dags att byta ut de gamla tråkiga rörsocklarna mot nya blanka. Och naturligtvis passar inte sockeln till utgångsröret! Jag får ta upp hålet cirka två millimeter och eftersom jag av naturen är bekväm av mig struntar jag i att montera ut kretskortet - jag bara filar upp hålet. Men självklart städar jag upp efter mig!

När jag ändå är igång och löder om anslutningarna till rören passar jag på att trimma längden på trådarna en aning så det blir lite rakare kabeldragning utan onödiga böjar.


Nu är det nya socklar också!

Så där ja... Nu är det bara nya delar i HELA förstärkaren! När jag kopplar in den för att testa att allt är ok visar det sig att den faktiskt blivit lite tystare. Något brum har det inte varit men ett litet, litet brus som egentligen inte stört. Även mina "riktiga" förstärkare brusar lite när gitarren är tyst så jag har inte brytt mig om det alls. Men nu slår det mig att det blivit ännu mindre brus. Första tanken är att det beror på den skärmade rörsockeln till förförstärkaren och av ren nyfikenhet tar jag loss burken för att se om det blir någon skillnad, men det blir det inte. Då bestämmer jag mig för att det måste bero på att jag kortat av trådarna som går mellan kretskortet och rören - framför allt i förförstärkaren. Rätt eller fel, men JAG tycker i alla fall att det verkar logiskt att den tar upp mindre brus med kortare trådar i förförstärkaren...

Nu är själva förstärkaren äntligen färdig och helt spelbar. Nu behövs det bara ett kabinett också. Den som orkat läsa igenom hela texten vet vid det här laget att jag skall bygga en combo. Träskivor är redan införskaffade och med dagens leverans från LH Audio fick jag som sagt även högtalare och ett handtag. Det är väl bara sätta igång då...


Kabinettet påbörjas (08-12-14)

Kabinettet skall jag bygga av vanliga stavlimmade furuskivor (hyllplan) från Coop Bygg. Gran är väl egentligen ett bättre tonträ, men det kom jag inte åt den här gången. Baffeln gör jag av plywood. Kabinettet skall kläs med svart vinyl, typ galon. Jag har tidigare testat att klä en 2x10 högtalarlåda med vinyl och det funkade bra - kanske inte lika stryktåligt som tolex men den här förstärkaren skall mest användas hemma.



Detta skall så småningom bli ett kabinett


Bredden och djupet på lådan är givet av storleken på chassiet - 12"x8". Höjden på lådan får bli 15" vilket ger ett utrymme på 12"x13" till högtalaren. Jag lägger till cirka 2 cm på djupet för att få båda fram- och bakpanelen på chassiet lite försänkta. Dessutom lägger jag till drygt en millimeter på bredden för att chassiet skall kunna tryckas in efter att jag klätt lådan med vinylen. Jag sågar ut bitarna och monterar ihop med träplugg eftersom jag inte har den utrustning som krävs för att göra sinkade hörn. Och eftersom lådan ändå skall kläs så lär ändå ingen se skillnad efteråt...



Det börjar vara dags att montera ihop bitarna


Sedan sågar jag till och monterar stödlisterna för bakstycke och baffel. Eftersom jag monterade nättrafon ganska nära ytterkanten på chassiet blir jag tvungen att göra ett litet urtag i ena stödlisten för bakstycket så att jag skall kunna skjuta in chassiet (syns på bilden). Jag rundar av alla ytterkanter med fräsen och sedan spacklas hela härligheten.


Fram- och baksida

Baffeln står bara löst på plats på bilderna. De två plankstumparna som syns framför lådan på den andra bilden skall så småningom bli bakstycken.


Kabinettet kläs (08-12-19)

Innan jag klär lådan borrar jag hål och försänker mutterstyckena för handtaget från insidan. Om jag inte försänker mutterstyckena lär det annars bli tämligen svårt att skjuta in chassiet... Sedan betsar jag lådan ebenholzsvart på insidan. Inte nödvändigt - men snyggt! Sedan är det dags att klä den.

En lagom stor bit vinyl kapas till. Jag använder vanligt vitlim, dvs trälim, till de stora, plana ytorna. Sedan fäster jag kanterna och hörnen med kontaktlim. Även baffeln betsas svart, men den kläs med högtalartyg. Detta skjuter jag fast med en häftpistol efter att ha sträckt det lagom mycket. Dessvärre visade det sig att jag gjort baffeln en en millimeter för bred - det blir en liten aning för trångt att montera baffeln i lådan. Vinylen och högtalartyget byggde mer än jag räknat med så jag får ta bort tyget och fräsa bort lite i kanten. Sån't som händer... På med tyget igen och sedan monteras högtalaren. Sist monteras handtaget på översidan av lådan.

Och så här blir det när det är klart.

Lådan är färdig och det är dags att montera in chassiet
 

Slutmontering (08-12-20)

Nu är det dags att skjuta in chassiet och fixera det. Jag ansluter högtalarsladden till kontakten på baksidan av chassiet och nu är den väl egentligen ganska färdig. Jag gör en tillfällig front och skriver ut på vanligt papper tills vidare. Kan man säga "Fender-inspirerad"?! Det är inget som säger att den skall se ut så här när den är helt klar, men det ser lite bättre ut och alltid lurar den någon. På lite håll i alla fall!

Så här ser den i alla fall ut nu.



Nu är det inte mycket som saknas.

Kvar att göra är att skaffa fram fötter, metallhörn, nya rattar (de som sitter på nu har jag lånat från en annan förstärkare jag har) och att göra en riktig frontpanel. Till fötter skall jag använda vanliga enkla gummifötter och hörnen skall vara liknande de som Fender har på sina lådor. Rattar vet jag inte riktigt än, men Fenderrattar skulle säkert passa bra. Ibland tänker jag att det kunde vara ganska fräckt med Telecasterrattar men de har ingen markering som visar läget på ratten (så man vet vilket "pådrag" man har). Panelen tänker jag göra i datorn och sedan skicka för utskrift till någon firma som skriver ut laminerad, självhäftande plast. Mest troligt kommer panelen att vara ganska lik den som sitter fasttejpad nu, men det vertikala strecket mellan brightswitchen och gainratten skall bort. Och hittar jag inte på nå't annat så får den fortsätta heta "Filthy-Amp" - gör sig ganska bra med det Fenderliknande typsnittet. Och så blir det nog en panel bak också.

Nya paneler och line-out (09-01-05)

Nu har jag bestämt mig för fram- och bakpanel. Fronten blev ganska lik den tillfälliga som redan satt på förstärkaren och bakpanelen går i samma stil. Man kan väl (som jag tidigare påpekat) konstatera att jag flirtat lite med Fenders paneler. Eller i själva verket mer eller mindre kopierat utseendet från två av mina egna 90-tals Fendrar... De nya panelerna har jag liksom den förra skrivit ut med en vanlig laserskrivare, men den här gången har jag laminerat med självhäftande bokplast och sedan limmat fast på chassiet. Nu får dessa paneler gälla tills vidare, för nu ids jag inte jobba mer med dem.

Jag har även byggt in en lineout-utgång. Tanken är att jag skall kunna koppla in mig på ett PA om det någon gång skulle behövas.

Om någon skulle vara intresserad av mitt försiktigt moddade schema så varsågod! Här har du det:


Högerklicka, kopiera och klistra in i lämpligt program för att visa det i full
storlek. Jag kommer inte riktigt på hur jag skall länka schemat för att det
skall visas i full skala :-/ Men det kommer nog...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar