Fuzz Face


En av de mest kända gitarrpedalerna måste vara Arbiter Fuzz Face. Orsaken till det torde till viss del hänga samman med att Jimi Hendrix använde en sådan.

Originalet byggdes in i en rund låda där pottarna var ögon och fotswitchen näsa. Pedalen hade till och med en mun som utgjordes av en liten bricka med text. När man ser en bild av den är det lätt att förstå kopplingen till "face".

Jag hittade schemat till den och eftersom jag ville ha en fuzz och dessutom hade gamla, obegagnade germaniumtrissor så byggde jag en. Detta är schemat jag använde:





Så här blev den när den blev färdig. Fronten är utskriven med laserskrivare på transparent, självhäftande dekalfilm och sedan är lådan klarlackad ett par varv för att hålla bättre för slitage.


Insidan på min klon


Och utsidan


Just nu sitter det AC153 (trissorna alltså) i den. Den är ganska lik AC128, men har något högre hfe. Jag har dessutom inte använt hfe-matchade trissor, vilket rekommenderas av proffsen. Jag tänker testa det så småningom då jag har ett par hundra att välja mellan, och alltid skall jag väl ha ett par som stämmer, men tills vidare får den vara som den är.

I övrigt har jag använt NOS-komponenter från 60/70-talet som jag hade i lådorna. Kortet är etsat på gammaldags pertinax med samma layout som originalet. Det är alltså fråga om en ganska exakt kopia.
På bilderna nedan kan du se hur originalet ser ut i förhållande till min kopia.



Original Fuzz Face


Min kopia (det är inte så skevt som det ser ut på bilden)


Jag har byggt in den i en låda som jag köpte på Elfa. Normalt brukar jag sätta en kontakt på lådorna så jag kan mata dem med eliminator istället för batteri. I det här fallet har jag inte gjort det eftersom den är plusjordad och skulle kortsluta pedalkedjan om jag kopplade in den tillsammans med mina andra pedaler. Det går i och för sig enkelt att lösa genom att använda olika eliminatorer för de som är minus- och plusjordade, men den drar så lite ström så ett batteri räcker ganska länge.

Observera att det inte räcker med att bara skifta poler i kontakten på eliminatorn för att det skall fungera med plusjord. Man måste skilja plus- och minusjordade pedaler åt med olika eliminatorer.



Liten notering angående Jimi Hendrix's Fuzz Face Enligt uppgifter som jag hittat på internet så ska inte JH ha kört med en original Fuzz Face. Hans pedal lär ha varit tweakad enligt följande:
  • R2 (470 ohm) ersattes med en resistor på 1 kohm
  • R3 (8.2 kohm) ersattes med en resistor på 18 kohm
  • P1 (1 kohm) ersattes med en potentiometer på 2 kohm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar