Vibro Champ Amp (AA764)

 
I cirka två år har jag funderat på att bygga en klon av en Fender Vibro Champ. Sedan ett par månader har jag mer aktivt planerat bygget samt införskaffat alla delar utom tolex, hörn, fronttyg och fötter (så vitt jag kan komma på just nu i alla fall...). Jag har inte riktigt bestämt mig för om det skall bli en combo eller en topp, men förmodligen blir det en topp helt enkelt för att jag börjar få ont om plats i förstärkarhörnan och en topp tar mindre plats och kan dessutom kopplas ihop med valfri högtalarlåda. Rent praktiska skäl alltså :-)

Min Vibro Champ kommer inte att vara helt enligt Fenders ritningar utan den kommer bland annat att utrustas med midkontroll i tonstacken och jag har även en del andra idéer på förändringar, men det är inga stora saker för målet är att få en förstärkare som i allt väsentligt är en Fender. Jag har även lekt lite med tanken på att sätta parallella slutrör för lite mer effekt. Det borde inte påverka karaktären av single-ended 6V6-förstärkare, men ge betydligt högre uteffekt. Men det får i så fall bli i version två, för transformatorn jag köpt klarar inte mer än ett slutrör.




De här delarna skall så småningom bli en Vibro Champ

Delarna har jag köpt på flera olika ställen, mestadels från Tyskland, när jag beställt andra delar eller tillsammans med andra byggare. En del grejer, tex rör och rörsocklar, hade jag redan i mina egna gömmor, och chassiet lät jag en lokal plåtslagare knäcka till. Transformatorerna kommer från Hammonds Fender replacement-serie, förstegsrören är NOS Telefunken 12AX6/ECC83 och 6V6-an är ett Electro Harmonix (Made in Russia). Kretskortet köpte jag istället för att göra det själv eftersom det var samma pengar det rörde sig om. Övriga komponeneter är kolmassamotstånd, Roederstein MKT1813 och Silver Mica kondensatorer i signalvägen, TAD elektrolyter, Alpha- och CTS-pottar samt Switchcraft-jack.

Byggstart (2011-04-23)

Påskhelgen fick bli byggstart. Jag har monterat alla komponenter på kortet och även lött en del punkter, men de flesta är olödda eftersom det även skall vara trådar till någon av de komponenter som inte sitter på kortet, t ex rör och pottar. Lite irriterande var det att jag inte fick tag på några 20nF kondensatorer i rimlig storlek. Den som sitter i tremolot är alldeles för stor för att passa på sin plats på kortet så jag fick böja benen i en båge och montera den lite på sidan om där den egentligen skall sitta. Det påverkar inte funktionen men väl utseendet, och det är tillräckligt illa. Nåja... Det är inget som hindrar att jag byter den senare.
Så hör ser kortet ut just nu:




Kretskortet monterat men ej fullständigt lött.

Istället för den stora trippelelektrolytburken som normalt sitter i en Vibro Champ tänker jag använda tre separata elyter i nätdelen. Billigare och enklare om jag någon gång behöver byta en konding... Det innebär att jag får göra ett litet extra kretskort med elyterna och montera det bredvid det ordinarie kretskortet inuti chassit.

Jag har även tagit upp hålen för rörsocklar och transformatorer i chassit. Nu skall det inte bli någon exakt kopia av en Fender - det blir ju en topp, men någotsånär vill jag nog att den stämmer trots allt. Några mått har jag inte men väl ett par bra foton på ett originalchassi från olika vinklar. Med hjälp av dessa foton, linjal och miniräknare hoppas jag att jag har lyckats räkna och mäta ut ganska bra var rörsocklar och transformatorer skall sitta. Sedan nitade jag fast rörsocklarna (sitter med skruv i originalet) och skruvade fast transformatorerna för att se att allt passar. Jag kunde inte heller motstå frestelsen att trycka i rören "bara för att...". Ser liksom lite mer färdig ut, men dom kan ju så klart inte sitta där under resten av bygget. Efter att jag fotat chassit åkte rören in i sina boxar igen fram till det är dags för slutmontering.




Chassit med rörsocklar, rör och transformatorer

Kvar att göra på chassit är att borra hål på framsidan för kontrollerna och lampan, men först skall jag göra panel så att jag sedan kan borra hålen exakt rätt. Dessutom behövs det hål på baksidan för sladd, säkring och uttagen för högtalare och fotswitch. Egentligen skall alla de grejerna sitta under chassiet men eftersom jag bygger en topp verkar det rimligt att sätta dem i bakkanten istället. Den lilla friheten tar jag mig :-)

Frontpanel (2011-04-30)

Jag hann precis bestämma mig för att göra layouten för frontpanelen innan jag borrade. Jag kom nämligen plötsligt ihåg hur knepigt det var sist jag borrade först och gjorde panelen i efterhand, för hur noggrann man än är mäter man alltid fel på någon millimeter här och där och så blir det skevt. Panelen gjorde jag i vanlig ordning i Paintshop Pro. Jag gjorde den fyra gånger större än vad den skall vara för att "öka skärpan" när jag sedan förminskar utskriften till rätt format - man slipper ifrån "pixligheten" man annars kan se i övergången mellan ytor med stor skillnad i kontrast. Panelen har jag skrivit ut i A3 på vanligt skrivarpapper och bara tejpat på chassit så jag kan borra hålen exakt. Den riktiga panelen skickar jag till något lokalt tryckeri för utskrift på självhäftande plastfilm. De brukar göra sådana jobb för kaffepengar...

Efter att ha körnat och borrat hålen i fronten ser det ut så här (Observera att det endast är en tillfällig panel av vanligt papper):




Nu börjar man ana vad det skall bli för något

Eftersom jag sätter in en midkontroll i tonstacken får jag förskjuta texten "Vibro Champ-Amp" mer åt höger och då får inte strömbrytare plats. Den får därför sitta på baksidan istället. Nu är det bara att borra baksidan också. Det som skall sitta där är strömbrytare, säkring, uttag för högtalare och uttag för tremoloswitchen. I originalet är bara primärlindningen avsäkrad men jag sätter nog även en säkring på sekundärsidan av PT-n. Dessutom funderar jag på att sätta en standby-switch, men tills vidare så hoppar jag över det. Dessutom har jag köpt en "upgrade-trafo" som OT som har uttag för 4, 8 och 16 ohm till skillnad mot originalets enda tap på 4 ohm. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag skall ha separata uttag för de olika impedansvalen eller om jag skall ha ett uttag och en switch för att välja utimpedans. Men även det struntar jag i tills vidare och kopplar bara in en av tapparna på OT-n.

Mitt i veckan (2011-05-04)

Det blir inte mycket byggande under veckorna, men lite grann hinns med i alla fall. Jag har börjat med att ansluta rören till kortet. Jag använder plastisolerad kopplingstråd även om det självklart vore roligare med textilomspunnen tråd som i de gamla Fendrarna. I möjligaste mån använder jag samma färger på trådarna och samma dragning som i originalet, men vissa saker tänker jag modernisera, som t ex sladden från injacken - den skall vara skärmad.



Kortet på plats i chassit och en del av trådarna är inkopplade



Kortet i närbild

Färdigkopplat! (2011-05-08)

Alla trådar är dragna. Dessutom har jag byggt ett separat kort att sätta filterkondensatorerna på eftersom jag valde bort att använda en burk på 3x20uF (det lilla kortet med tre elyter som sitter mellan trafon och det stora kortet). För skojs skull drog jag trådarna precis som i en gammal blackface (med undantag för att tråden till inputjacken är skärmad) vilket bland annat innebär att glöden jordas i chassit. Den får alltså samma jordpotential som resten av förstärkaren vilket kan ge brum, men jag ville i alla fall testa. Jag menar - det funkade ju för Fender... Men om det nu skulle bli mycket brum så är det snabbt gjort att lyfta jorden på glöden till katoden på slutröret.




Det börjar vara klart för uppstart nu...


Nu är det bara att gå igenom allt och dubbelkolla att inget är felkopplat eller kortslutet.

Provkörning (2011-05-10)

Nu börjar det bli intressant! Innan Harsprånget släpps fram så kollar jag att det inte finns några kortslutningar eller andra felkopplingar. Sedan är det dags att slå på strömbrytaren. Inga rör sitter i så det enda resultatet är att jag kan kolla att alla växelspänningar finns: 5v, 6,3v och 2x340v. Inga smällar och ingen rök. Dags att trycka i likriktarröret, OCH... Det visar sig att allt är som det skall. Lite höga spänningar på anoderna men det är inte så konstigt när inte rören sitter på plats. Finns liksom inget som drar ström då... Slutligen trycker jag i alla rör och ansluter högtalaren. Jodå! Ingen rök nu heller. Bara ett svagt brus från högtalaren. Med en gitarr inkopplad konstaterar jag att den funkar alldeles utmärkt. Testar lite olika inställningar och provar även tremolot och allt fungerar :-)

Spänningarna är över lag lite höga - ca 10% över vad som står i Fenders schema - men å' andra sidan kan det enligt schemat diffa +/- 20% så det är alltså inget onormalt. Dessutom ger min nättrafo något högre spänning än vad originalet ursprungligen gjorde även om Fender faktiskt bytte till en likadan trafo som min lite senare. Nu är det dags att börja lyssna mer på hur den låter och inte bara konstatera ATT den låter.




Och nu låter den minsann även om den ligger upp och ner :-)


Njaa... Vid full volym blir det ett "fnissligt" skrapljud som liksom kommer efter anslaget, men man behöver bara ta ner volymen ytterst lite så försvinner det. Missljudet kan också anas, om än inte lika tydligt, om man vrider ner volymen ordentligt på gitarren. Men när man rattar så att missljudet INTE hörs låter den faktiskt riktigt, RIKTIGT bra. Jag har dock aldrig hört en äkta Vibro Champ så jag har inget att jämföra med, men jag är inte missnöjd om jag säger så. Däremot måste jag komma till rätta med missljudet för det låter inte så roligt, men det får bli en annan dag. Dessutom måste jag börja bygga på kabinettet. Och en inköpsrunda till blir det också så jag får tolex och lite annat smått och gott. Tyg till fronten har eventuellt en kompis så det kanske jag slipper beställa...

En impedansväljare blev det förresten också idag. En enpolig tolvläges vridomkopplare med möjlighet att spärras på valfritt läge ställdes in så att det blir tre lägen - 4, 8 och 16 ohm. Den hamnade på baksidan mellan säkringarna och högtalarjacket.


Spelat lite (2011-05-11)

Testade lite idag med ett par olika gitarrer med olika mickar och konstaterade att det nog mest är min strata som förorsakar tidigare nämnda missljud. Den är väldigt diskantig och jag har köpt nya mickar till den men inte monterat dem ännu. I alla fall... Med min Telecaster, också single coil, låter det betydligt bättre även om man kan ana ett litet missljud där också. Med mina gitarrer med humbucker däremot är det tyst - eller i alla fall inga missljud!



Tillfällig testrigg...

Ska försöka testa med fler singlecoil-gitarrer för att se om det är det är typen av mick som ställer till problem eller om det bara är just min strata som är problemet.

Kabinett (2011-05-15)

Kabinettet har påbörjats. Det är byggt av 16 mm stavlimmade skivor, eller på vanlig svenska - hyllplan! Köpta på Coop Bygg när de sålde ut ett restlager med hyllplan för 19,90 kr styck. Jag köpte på mig ett litet lager så jag har till mina projekt :-)
I vanlig ordning använder jag träplugg i hörnfogarna eftersom jag fortfarande inte har skaffat det som behövs för sinkfogar. Däremot har jag skaffat jiggar för att smidigt kunna borra för träplugg så nu blir det rakt och snyggt på en gång. Naturligtvis var jag lite snål när jag mätte så när lådan var färdig var det för trångt. Chassit gick visserligen in men det måste ju även finnas lite spelrum så den invikta tolexkanten får plats mellan chassit och lådan. Nu löste jag det väldigt snabbt med vinkelslipen så det kommer att funka när väl allt är klart för slutmontering. Efter ett första varv med spackel och slipning ser nu lådan ut så här:




Kabinettet en bit på väg


Inuti syns även handtag, hörn och fötter. Kvar att skaffa fram är nu bara tolex (men den är beställd) och tyget till fronten. Och att montera tolexen och det andra. Och att göra och montera lister på insidan av kabinettet för att fästa front och bakstycke. Och montera chassit. Och... Nåja - jag är i alla fall närmare målet nu än för en månad sedan :-)

Kopplat om glöden (2011-05-21)

Jag blev feg och kopplade om glöden. Den är numera lyft från chassit och två stycken 100 ohms motstånd ger en virtuell mittapp som kopplats till katoden på slutröret. Inte för att det blev någon skillnad men det är i alla fall enligt regelboken ett bättre sätt att dra glöden. Jag har även dragit om jorden lite grann men det skall kopplas om ytterligare och bli en ordentlig stjärnjord.

Bygget står stilla (2011-06-16)

Jag beställde tolex och upphängningsskenor från GMF för en månad sedan och de har ännu inte kommit. Elaka rykten säger att de inte alltid är så snabba med leveranserna så jag mailade och frågade vart grejerna är och svaret var att jag får vänta ytterligare en månad :-( Man hade kanske önskat ett litet mail (utan påstötning) om att grejerna blir lite sena, men skit sak samma! Jag har inte jättebråttom och dessutom är det sommar så jag kan roa mig med annat. Och eftersom grejerna inte skickats iväg passade jag på att komplettera ordern med högtalartyg av blackfacetyp så när paketet väl kommer kan jag bygga kabinettet helt färdigt. Dessutom har jag köpt en ny prob till oscilloskopet så jag kan använda det fullt ut. Nå'n regnig dag skall jag kolla upp vad som egentligen låter illa i förstärkaren.
Jo, just det! Jag har även köpt ett nytt 6V6GT till den - ett JJ/Tesla. De andra rören jag har är egentligen ett matchat par EH och jag tänkte spara dem till ett annat bygge.
Återkommer till hösten. Tills dess - bada och ha kul! Det är bara sommar ett par månader per år :-)


Dags att dra på kläderna... (2011-08-08)

Och så har då äntligen paketet med tolex och högtalartyg anlänt! Även upphängningsskenorna för chassit kom i detta paket så nu kan jag slutföra bygget. Jag har inte monterat lister för att fästa front och baksida tidigare så det gör jag nu. Dessutom borrar jag hål för skruvarna som skall hålla chassit på plats samt hål för skruvarna till handtaget. Jag brukar betsa insidan på mina kabinett i ebenholz-svart (om nu någon skulle ha missat det) och det gör jag även i detta fall. Jag har dessutom byggt en front av en bit spånplatta och betsat även den svart innan jag klädde den med högtalartyg. Och NU är det dags att börja klä lådan!



Dags att sätta kläder på kabinettet. Fronten är redan klädd.


Jag har bestämt mig för att klä kabinettet med två bitar tolex - en bit som täcker botten och en bit som täcker toppen och båda sidorna. Normalt brukar jag använda vanligt vitlim till de stora plana ytorna och bara använda kontaktlim till kanterna, runt hörn och till att fästa ytbeklädnaden i skarvarna, men den här gången tänkte jag slå på stort och använda kontaktlim till hela klädseln. Jag har därför köpt mig en enlitersburk med Bostik vattenbaserat kontaktlim. Och efter att ha limmat fast tolexbiten som täcker botten kan jag nu säga: Bostik kontaktlim är jättebra till alla möjliga saker och dit hör INTE att klä förstärkare med tolex. Njet! Konsistensen påminner om färdigblandad plastic padding så det är bara att glömma att pensla på den som jag tänkte. Istället tog jag en cirka 1 dm bred stålspackel men det blev svårt att få till en jämn tjocklek så då avslutade jag med en tandspackel för mattläggning. Ett jäkla kladd men till slut så funkade det i alla fall.

Och nu avslutar vi påklädningen (2011-08-10)

Och efter första tolexbiten så fick jag till tekniken så jag kunde strunta i tandspackeln, så jag kan nog rekomendera Bostik trots allt. Det som är bekvämt med det är att det är vattenbaserat så det är lätt att rengöra verktyg och eventuellt kladd med vatten. Åtminstone innan limmet torkat. Men enligt vad som står på burken skall det gå att få bort torkat lim med T-sprit så skulle man nu råka drälla så är det förhoppningsvis ingen katastrof... Nåväl - så här blev det till slut:



Nästan klart att montera chassit

 
Nu ska jag bara fixa hörnen och fötterna så kan jag montera chassit sedan. Det börjar närma sig men jag har fortfarande inte kollat upp vad som låter illa i den. Måste fixa det också så den blir klar någon gång.
 

Nu är det inte mycket kvar... (2011-08-12)

Nu är jag helt färdig med kabinettet. Fötter, hörn och chassi sitter på plats och jag har även gjort en baksida som jag klätt med tolex. Det börjar vara dags att beställa frontpanel nu, men innan jag gör det måste jag sätta mig ner och rita panelen som skall sitta på baksidan så jag får båda panelerna i samma tryckning. En annan sak som jag måste fixa är nya skruvar att hänga upp chassit med och även skruvarna som håller baksidan. Chassit hänger nu i försänkta spårskruvar med plan skalle och baksidan sitter med försänkta torxskruvar med plan skalle. Det skall i båda fallen vara spårskruv med kullrig skalle men givetvis försänkta. Petitesser men så skall det vara. Basta!

Jag skall nog också montera gavlarna på chassit. Plåtslagaren som knäckte till det gjorde gavlar men jag har inte monterat dem, men jag ser att jag slipper nog inte ifrån för chassit sviktar när jag drar fast det med skruvarna. För all del inte så konstigt för det är bara 0,7 mm plåt. Får fixa det när jag ändå tar ut chassit för att fixa missljudet. Det börjar faktiskt kännas som att man börjar närma sig slutet nu :-)

 

Ojdå! Det blev en lång byggpaus... (2012-04-26)

Tusen saker och en massa jobb har kommit mellan så bygget har faktiskt stått helt stilla i typ åtta månader, men nu tröttnade jag på att se den stående halvfärdig i hyllan. Dessvärre minns jag inte riktigt vart jag var med den annat än att jag bland annat laborerade med lite olika gridstoppers. Jag minns också att jag hade en teori om att ändra lite på katodmotståndet till slutröret. Lite provisoriska moddar var inlödda sedan i somras och innan jag gör något annat återställer jag förstärkaren och löder om alla lödpunker. En provstart senare konstaterar jag att den låter bättre än sist. Kanske var det trots allt någon dålig lödning, kanske har den mognat till sig efter att ha stått över vintern eller kanske tycker den helt enkelt bättre om min nya strata? Inte vet jag, men nu låter den i alla fall helt OK. Dags att montera gavlarna på chassit när det ändå är urplockat. Skall även skicka iväg panelerna till tryckeriet men först måste jag rita färdigt baksidan...

 
Färdig så när som på face platen. Foot switchen ligger ovanpå...


Jag har även bytt alla kondensatorer utom elektrolyterna. De som sitter i signalvägen är numera ersatta med Sprague Orange Drops och de som sitter i tremolot är ersatta med 500 volts keramiska skivkondensatorer. Inte för att det gjorde någon direkt skillnad i ljudet, men det ser "mer rätt" ut. Har dessutom fått tag på en original men begagnad enkanalig Fender fotswitch så nu kan jag switcha tremolot med stil :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar