Rangemaster

Originalet såg ut så här
Liksom Arbiter Fuzz Face tillhör Dallas Rangemaster skaran av odödliga gitarreffekter. Den användes av bland annat Eric Clapton och Rory Gallagher vilket säkert har bidragit till dess berömmelse.

Originalet (till höger) var inte en pedal utan en liten låda som kunde ställas uppe på förstärkaren. På baksidan satt det en fast monterad sladd med en telepropp för anslutning till förstärkaren samt en batterihållare för ett 9-voltsbatteri. På framsidan fanns det en strömbrytare för på/av, en volymratt och ett jack för anslutning till gitarren. Invändigt är den inte byggd på ett kretskort utan på ett kopplingsstöd liknande det man kan hitta i en del rörförstärkare.
Eftersom jag hade ett antal OC44 (germaniumtranistor) tyckte jag det kunde vara kul att bygga en Rangemaster. Jag byggde dock min på ett experimentkort med kopparbanor - den där sorten med en OTROLIG massa hål.

Så här ser schemat ut:

Dallas Rangemaster har liksom Arbiter Fuzz Face plusjord. Det innebär att den inte utan vidare kan kopplas ihop med samma spänningsmatning som vanliga minusjordade pedaler, dvs om man använder eliminator istället för batteri. Antingen får man använda olika eliminatorer för plus- och minusjordade pedaler eller också får man helt enkelt köra på batteri. Rangemastern drar så lite ström så batterikostnaden blir inte så värst stor. Kom bara ihåg att dra ur gitarrsladden från pedalen när du inte spelar. Ingångsjacket är nämligen kopplat så att strömmen bryts när sladden kopplas ur.


Utsidan på min Rangemaster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar